Przejdź do głównej zawartości

Polecany post

Moda: lata 40. i 50. XX wieku

Polska porcelana


 Siedząca dziewczyna, proj. Henryk Jędrasiak, 1958 rok, Zakład Porcelany w Chodzieży, (porcelana, natrysk, malatura naszkliwna)

Henryk Jędrasiak (1916 - 2002) dyplom z rzeźby uzyskał w 1953 roku na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1955-1964 projektant w Zakładzie Ceramiki i Szkła IWP w Warszawie.


 Miś stojący proj. Stanisław Olszamowski, 1957/58, Zakłady Porcelany Stołowej Krzysztof w Wałbrzychu (porcelana)

Stanisław Olszamowski  (1929-2015) był studentem na Wydziale Rzeźby ASP w Gdańsku, dyplom uzyskał na Wydziale Ceramiki PWSSP we Wrocławiu w 1958 roku. Jego projekty produkowały ZPS „Krzysztof” w Wałbrzychu, m.in. figurki „Miś” (1957) i „Panna plażowa” (1958). 

Pingwin proj. Mieczysław Naruszewicz, 1957 rok, Zakłady Porcelany Stołowej Wałbrzych (porcelana, malatura naszkliwna)


Bąk proj. Hanna Orthwein, 1958 rok, Zakłady Porcelany Stołowej w Ćmielowie (porcelana, natrysk wybierany)

Hanna Orthwein (1916-1968) - w  1951 na podstawie jej ceramicznych rzeźb przyjęto ją do Związku Polskich Artystów Plastyków. W okresie 1956–1966 pracowała jako projektantka w Zakładzie Ceramiki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, muzeum w Toruniu. Laureatka  I miejsca na Wystawie Pamiątkarstwa Warmii i Mazur (1957) oraz nagrody Ministra Kultury i Sztuki za współpracę z przemysłem (1961).

Perkoz proj. Mieczysław Naruszewicz, 1957 rok, Zakłady Porcelany Stołowej w Ćmielowie (porcelana, natrysk wybierany)



Leżąca kotka proj. Mieczysław Naruszewicz, 1958 rok, Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie (porcelana, natrysk wybierany)

Leżąca kotka to o jedna z najbardziej rozpoznawalnych figurek powstałych w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Jej autorem był Mieczysław Naruszewicz (1923-2006) który swoje wykształcenie zdobył studiując na ASP w Krakowie. Od 1956 pracował w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, następnie w latach 1976–1983 kierował Pracownią Wzornictwa w Zjednoczeniu Przemysłu Zmechanizowanego Sprzętu Domowego „Predom”.



Figurki ćmielowskie są to ceramiczne figurki dekoracyjne  powstające w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku, projektowane przez plastyków zatrudnionych w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Głównymi twórcami byli Henryk Jędrasiak, Mieczysław Naruszewicz, Hanna Orthwein oraz Lubomir Tomaszewski, a ich produkcję zlecono następującym Zakładom Porcelany: w Bogucicach, w Chodzieży, w Ćmielowie, „Karolina” w Jaworzynie Śląskiej,  „Tułowice” w Tułowicach,  „Krzysztof” oraz "Wałbrzych w Wałbrzychu.
Pierwszym projektem był  Akt – Końska Wenus (1956)  Henryka Jędrasiaka. W 1964 r. produkcja figurek prawie w całości była realizowana w Zakładach Porcelany Stołowej „Ćmielów”. Figurki były wystawiane na Międzynarodowych Targach Poznańskich, na Targach Lipskich, w Nowym Jorku, w Chicago, na II Polskiej Wystawie Przemysłowej w Moskwie w 1959 r. oraz na Polskiej Wystawie Szkła i Ceramiki w Berlinie. Angielski magazyn „The Studio” prezentował je kolejno w 1959 r. w swoim corocznym wydaniu specjalnym, poświęconym najlepszym wzorom sztuki użytkowej (Dzik i Batalion projektu M. Naruszewicza), 1960 r. (Gibbon H. Orthwein i Kura L. Tomaszewskiego), 1961 r. (Gołębie i Gazela H. Jędrasiaka) i 1962 r. (Bawół afrykański L. Tomaszewskiego).

Figurki ćmielowskie reprezentują stylistykę tzw. New Look charakteryzującą się asymetrią, abstrakcyjnym deseniem, uproszczeniem sylwetek przedstawianych obiektów i rezygnacją ze szczegółów, z wyjątkiem pojedynczych charakterystycznych, elementów które z kolei zostają uwypuklone.

  • Henryk Jędrasiak jest autorem 24 modeli postaci ludzkich, jak i zwierzęcych.
  • Mieczysław Naruszewicz jest autorem 44 modeli. Projektował przede wszystkim postaci zwierzęce, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków.
  • Hanna Orthwein jest autorką 33 modeli.
  • Lubomir Tomaszewski jest autorem 34 modeli. Projektował przede wszystkim postacie ludzkie. Lansował wizerunek nowoczesnej kobiety, tworząc smukłe sylwetki o spiętych w koński ogon włosach (Dziewczyna w spodniach).

 


 

Serwis kawowy Dorota proj. Lubomir Tomaszewski, 1961 rok, Zakłady Porcelany Stołowej w Ćmielowie (porcelana, natrysk)

Dwa z zaprojektowanych przez Tomaszewskiego serwisów, "Dorota" i "Ina" (tak samo obły jak  wyżej zaprezentowany Dorota) noszą imionami córek projektanta. Serwisy przeznaczone były dla 6 osób i składały się z imbryka, mlecznika, cukiernicy, filiżanek ze spodkiem oraz talerzyków deserowych. "Dorota" zdobyła złoty medal na I Międzynarodowej Wystawie Form Przemysłowych w Paryżu. Sam Philip Rosenthal chciał wykupić prawa do produkcji serwisów ale niestety ówczesna władza do tego nie dopuściła. Lubomir Tomaszewski (1923-2018) wyemigrował z kraju i osiedlił się na stałe w USA.

 

Serwis kawowy Iza proj. Józef Wrzesień, dekoracja Józef Pranke, 1959rok, Zakłady Porcelitu w Chodzieży (natrysk wybierany) 

 

 

Komentarze