Przejdź do głównej zawartości

Polecany post

Moda: lata 40. i 50. XX wieku

Wzorcowe małżeństwo - Charles & Ray Eames

 

 


ON Charles Eames (1907-1978) amerykański projektant, architekt oraz plastyk.
Własną praktykę architektoniczną rozpoczął w 1930 roku wraz z Charlesem Grayem. Studia, przerwane wcześniej na Washington University, kontynuował na Cranbrook Academy of Art. W 1939 r. został doceniony przez uczelnię i otrzymał posadę kierownika wydziału projektowania. Przyjaciel projektanta, Eero Saarinena.
Dla Ray projektant porzucił swoja pierwszą żonę, Catherine Woermann (z którą miał córeczkę Lucię).

ONA Bernice Alexandra "Ray" Kaiser (1912-1988) swojego przyszłego męża poznała studiując malarstwo/tkactwo na Cranbrook Academy of Art. Została poproszona o pomoc w przygotowaniu modeli oraz szkiców na konkurs 'Organic design in home furnishing' zorganizowany przez Museum of Modern Art, w którym mieli się zaprezentować Charles Eames oraz Eero Saarinen.


                                                                             Arena Design 2018r. (zdjęcia są mojego autorstwa)

 

ONI Charles & Ray Eames - wybitni designerzy i architekci. Projektanci mebli, które stały się ikonami designu, zabawek, wnętrz, domów oraz tkanin. I nie obce im były również takie dziedziny jak: fotografia, filmografia (jednym z ich filmów był House of Science z 1962 r.) oraz scenografia. Inicjatorzy zastosowania we wzornictwie nowych technologii i materiałów np. włókna szklanego oraz aluminium. Pionierzy w dziedzinie tworzenia mebli z giętej sklejki. Ich maszyna do formowania dostał przydomek „Kazam!”.
Producentem ich mebli została firma Herman Miller Furniture Company, a w późniejszych latach szwajcarska firma Vitra.
Już jako małżeństwo Charles & Ray Eames w 1941 r. przenoszą się do Los Angeles, gdzie pozostają aż do śmierci.

 

Domy

The Eames House (lub Case Study House No. 8) – powstał jako dwie osobne bryły (obie zostały połączone ze sobą zewnętrznym dziedzińcem) w 1949 roku, w Los Angeles w dzielnicy Pacific Palisades, jako dom i pracownia projektantów. Te zbudowane z prefabrykatów budynki z dachem z blachy falistej i kolorową elewacją zlokalizowane zostały na zboczu wzgórza. Współcześnie dom pozostaje pod opieką Eames Foundation. Głównym założeniem Charlesa i Ray było zachowanie otaczającej działkę przyrody.  W domu po dzień dzisiejszy możemy podziwiać meble i przedmioty gromadzone przez jego mieszkańców.

Jest to też jeden z wielu domów wybudowanych w ramach The Case Study House Program. Program został zaprezentowany przez Johna Entenza, redaktora magazynu Arts & Architecture. Program był eksperymentem w amerykańskiej architekturze mieszkaniowej. Wielu znany i uzdolnionych architektów miało stworzyć niedrogie, nowoczesne, innowacyjne i łatwe w budowie domy modelowe aby zaspokoić powojenny boom mieszkaniowy. Program funkcjonował i był promowany przez magazyn w latach 1945 – 1966. Pierwotnie planowano 36 brył jednak nie wszystkie projekty zostały zrealizowane (wg. innych źródeł wybudowano wszystkie bryły).

Przykładowo: dom numer #6 zaprojektowany został przez Richard Neutra. W grudniowym numerze pisma zaprezentowano projekt domu #9 (znanego też jako Entenza House) projektu Charlesa Eamesa i Eero Sarinena, a w majowym numerze (1948 r.) pokazano plan sąsiedniej budowli. Był to szkic domu małżeństwa Eames.

                                                                                                     darmowe zdjęcia z unsplash.com

Krzesła/fotele

DSW
Krzesło DSW (Dining Height Side Chair Wood) powstało w 1950 roku na konkurs „Low Cost Furniture” („Mebli na każdą kieszeń”). Niestety w dzisiejszych czasach oryginalne krzesło nie należy do najtańszych. Jest to pierwsze produkowane fabrycznie krzesło z plastiku. Początkowo produkowane z włókna szklanego. Współcześnie materiał ten zastąpiono polipropylenem. Kolejne krzesła to DAW (jest to DSW z podłokietnikiem), DSR (jest to DSW tylko że z metalowymi nogami) i DAR (jest to DAW tylko że z metalowymi nogami).

Wire Chair
Druciane krzesło Wire wyprodukowane zostało w 1951 przez firmę Hermana Millera i jest kolejnym wcieleniem DSR.


 

 

Plywood Chair LCM/LCW
Po raz pierwszy  to krzesło ze sklejki zostało zaprezentowane w 1946 r. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. W procesie produkcji warstwy sklejki są wyginane, kształtowane a następnie zgrzewane ze sobą. Mebel dostępny jest z różnymi wariantami wysokości siedziska, z podstawą drewnianą (LCW) lub chromowaną (LCM).



 

Longue Chair (& Ottoman - podnóżek)
Nawet jeżeli nie znasz się na wzornictwie to na pewno gdzieś już widziałeś ten drewniany obity ciemną skórą fotel. Projekt tego jednego z najbardziej rozpoznawalnych mebli wypoczynkowych,  zainspirowany był  fotelami z angielskich klubów gentelmanów.
Szkielet fotela tworzą trzy wyprofilowane sklejki – siedzisko, zagłówek oraz oparcie. Pierwotnie poduchy wypełnione były pierzem, a obecnie - pianką. Fotel (firma Herman Miller oraz Vitra) w bardzo krótkim czasie zyskał miano kultowego. Stanowi klasyk wzornictwa przemysłowego. Jest eksponatem między innymi galerii MoMA
Współcześnie produkowane fotele Lounge Chair New Dimmension są nieco wyższe od  tych produkowanych w latach 50-tych (ze względu na wyższy, średni wzrost człowieka).



 

La Chaise
I znów dzieło Eamsów, które stało się ikoną designu. Zaprezentowane podczas konkursu w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 1948 r. Fotel inspirowany dziełem (rzeźbą) Gastona Lachaisa "Floating Figure".


 

 

Tkaniny (Dot Patttern z 1949 r. – dzieło Ray)

Dekoracje

Bird
Pierwowzorem była figurka przywieziona przez małżeństwo z jednej z podróży.  Figurka z czarnej olchy ze stalowymi nóżkami została wyprodukowana przez firmę Vitra.


 

 

Komentarze