Polecany post
Wzorcowe małżeństwo - Charles & Ray Eames
ON Charles
Eames (1907-1978) amerykański projektant,
architekt oraz plastyk.
Własną praktykę architektoniczną rozpoczął w 1930 roku wraz z Charlesem Grayem.
Studia, przerwane wcześniej na Washington University, kontynuował na Cranbrook
Academy of Art. W 1939 r. został doceniony przez uczelnię i otrzymał posadę
kierownika wydziału projektowania. Przyjaciel projektanta, Eero Saarinena.
Dla Ray projektant porzucił swoja pierwszą żonę, Catherine Woermann (z którą
miał córeczkę Lucię).
ONA
Bernice
Alexandra "Ray" Kaiser (1912-1988)
swojego przyszłego męża poznała studiując malarstwo/tkactwo na
Cranbrook Academy of Art. Została poproszona o pomoc w przygotowaniu modeli
oraz szkiców na konkurs 'Organic design in home furnishing' zorganizowany przez
Museum of Modern Art, w którym mieli się zaprezentować Charles Eames oraz Eero
Saarinen.
Arena Design 2018r. (zdjęcia są mojego autorstwa)
ONI Charles
& Ray Eames - wybitni designerzy i architekci. Projektanci mebli, które
stały się ikonami designu, zabawek, wnętrz, domów oraz tkanin. I nie obce im
były również takie dziedziny jak: fotografia, filmografia (jednym z ich filmów
był House of Science z 1962 r.) oraz scenografia. Inicjatorzy zastosowania we
wzornictwie nowych technologii i materiałów np. włókna szklanego oraz
aluminium. Pionierzy w dziedzinie tworzenia mebli z giętej sklejki. Ich maszyna
do formowania dostał przydomek „Kazam!”.
Producentem ich mebli została firma Herman Miller Furniture Company, a w
późniejszych latach szwajcarska firma Vitra.
Już jako małżeństwo Charles & Ray Eames w 1941 r. przenoszą się do Los
Angeles, gdzie pozostają aż do śmierci.
◻ Domy
The Eames House (lub Case Study House No. 8) – powstał
jako dwie osobne bryły (obie zostały połączone ze sobą zewnętrznym dziedzińcem)
w 1949 roku, w Los Angeles w dzielnicy Pacific Palisades, jako dom i pracownia
projektantów. Te zbudowane z prefabrykatów budynki z dachem z blachy falistej i
kolorową elewacją zlokalizowane zostały na zboczu wzgórza. Współcześnie dom
pozostaje pod opieką Eames Foundation. Głównym założeniem Charlesa i Ray było zachowanie otaczającej działkę
przyrody. W domu po dzień dzisiejszy możemy podziwiać meble i przedmioty
gromadzone przez jego mieszkańców.
Jest to też jeden z wielu domów wybudowanych w ramach The Case Study House Program. Program został zaprezentowany przez Johna Entenza, redaktora magazynu Arts & Architecture. Program był eksperymentem w amerykańskiej architekturze mieszkaniowej. Wielu znany i uzdolnionych architektów miało stworzyć niedrogie, nowoczesne, innowacyjne i łatwe w budowie domy modelowe aby zaspokoić powojenny boom mieszkaniowy. Program funkcjonował i był promowany przez magazyn w latach 1945 – 1966. Pierwotnie planowano 36 brył jednak nie wszystkie projekty zostały zrealizowane (wg. innych źródeł wybudowano wszystkie bryły).
Przykładowo: dom numer #6 zaprojektowany został przez
Richard Neutra. W grudniowym numerze pisma zaprezentowano projekt domu #9
(znanego też jako Entenza House) projektu Charlesa Eamesa i Eero Sarinena, a w
majowym numerze (1948 r.) pokazano plan sąsiedniej budowli. Był to szkic domu
małżeństwa Eames.
darmowe zdjęcia z unsplash.com
◻ Krzesła/fotele
DSW
Krzesło DSW (Dining Height Side Chair Wood) powstało w 1950 roku na konkurs
„Low Cost Furniture” („Mebli na każdą kieszeń”). Niestety w dzisiejszych
czasach oryginalne krzesło nie należy do najtańszych. Jest to pierwsze
produkowane fabrycznie krzesło z plastiku. Początkowo produkowane z włókna
szklanego. Współcześnie materiał ten zastąpiono polipropylenem. Kolejne krzesła
to DAW (jest to DSW z podłokietnikiem), DSR (jest to DSW tylko że z metalowymi
nogami) i DAR (jest to DAW tylko że z metalowymi nogami).
Wire Chair
Druciane krzesło Wire wyprodukowane zostało w 1951 przez firmę Hermana Millera
i jest kolejnym wcieleniem DSR.
Plywood Chair LCM/LCW
Po raz pierwszy to krzesło ze sklejki zostało zaprezentowane w 1946 r. w
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. W procesie produkcji warstwy sklejki
są wyginane, kształtowane a następnie zgrzewane ze sobą. Mebel dostępny jest z
różnymi wariantami wysokości siedziska, z podstawą drewnianą (LCW) lub
chromowaną (LCM).
Longue Chair (& Ottoman - podnóżek)
Nawet jeżeli nie znasz się na wzornictwie to na pewno gdzieś już widziałeś ten
drewniany obity ciemną skórą fotel. Projekt tego jednego z najbardziej
rozpoznawalnych mebli wypoczynkowych, zainspirowany był fotelami z
angielskich klubów gentelmanów.
Szkielet fotela tworzą trzy wyprofilowane sklejki – siedzisko, zagłówek oraz
oparcie. Pierwotnie poduchy wypełnione były pierzem, a obecnie - pianką. Fotel
(firma Herman Miller oraz Vitra) w bardzo krótkim czasie zyskał miano
kultowego. Stanowi klasyk wzornictwa przemysłowego. Jest eksponatem między
innymi galerii MoMA
Współcześnie produkowane fotele Lounge Chair New Dimmension są nieco wyższe od
tych produkowanych w latach 50-tych (ze względu na wyższy, średni wzrost
człowieka).
La Chaise
I znów dzieło Eamsów, które stało się ikoną designu. Zaprezentowane podczas
konkursu w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 1948 r. Fotel inspirowany
dziełem (rzeźbą) Gastona Lachaisa "Floating Figure".
◻ Tkaniny (Dot Patttern z 1949 r. – dzieło Ray)
◻ Dekoracje
Bird
Pierwowzorem była figurka przywieziona przez małżeństwo z jednej z
podróży. Figurka z czarnej olchy ze stalowymi nóżkami została
wyprodukowana przez firmę Vitra.
Komentarze
Prześlij komentarz